RÖSTER OM NOIR - Bästa rollspel 2006 enligt Fenix Recension i Fenix (#2-07): ”Det mest innovativa spelet på tio år” ... ”Noir är en imponerande skapelse, rik på stämning och regelmässig smartness”. -Fenix Rekommenderar!- Recension i Signaler från Sverok (#51): "Stämningen och stilen som skaparna lyckas förmedla är fantastisk och inspirerande" ... "Allt som allt tycker jag att Noir är ett mästerverk och ett givet köp". Recension hos rollspel.nu: ”Det är ett riktigt bra rollspel, i en ypperlig förpackning” ... "Den är bland det snyggaste jag sett i rollspelsväg" RÖSTER OM NOIR SPELPAKET Recension i Signaler från Sverok (#58): "...fullständigt briljant..." ... "ett stämningshöjande måste". Recension i Fenix: "Lysande idé och bra genomfört." ... "det märks att konstruktörerna tänkt till lite extra". Här finns en komplett förhandstitt på Noir. |
Noir: Uppdatering till v1.01 |
Skrivet av Marco Behrmann | |
2007-12-01 | |
Det är nästan ett år sedan Noir kom ut på den svenska rollspelsmarknaden. Under denna tid har otaliga berättelser utspelat sig, huvudpersoner har kommit och gått, vissa har lyckats, andra har glömts bort likt så många andra av Sandukars offer. Utifrån detta har information inhämtats, analyserats och behandlats. Information gällande hur Noirs regelverk hanterar att ge liv åt berättelserna, hur balansen mellan olika regler står sig, och hur väl systemet ger stöd åt dramatiska och personliga berättelser, i den anda och vision vilken är Noirs ryggrad. Detta dokument ger förslag på modifieringar av och tillägg till existerande regelbas. Det står varje spelgrupp fritt att använda sig av innehållet i detta dokument. Dock anser Team Noir att dokumentet är ”officiellt” och bör anses som det rådande och mest aktuella versionen av Noirs regelbas. Detta dokument bör ses som en "beta", den är på remiss hos er nu, så kommentera gärna, allt från innebörd till eventuella språkfel. Den här texten kommer att presenteras i spelpaktet där skärm, kort och annat ingår, samt finnas i en formgiven gratisversion i PDF här på Noir-webben. Diskutera den här artikeln på forumet. (11 inlägg) AVRÄTTA
AVVÄPNA Med försvarshandlingen Slå tillbaka (sid 260) får försvararen dessutom välja att avväpna. [var: bara skada, hålla fast eller knuffa bort]
ERFARENHET Grad av Utmaning följer nivåerna i tabell 1:46, men förändras enligt följande: Värdering Utmaningen var... Värderingen för Ego (sid 222) enligt tabell 1:47 halveras, så värdena blir 5, 20 respektive 50. [info: Två saker här; dels ges erfarenhet varje spelsession i stället för efter en avslutad berättelse, dels så ändras formeln för hur erfarenhet fås fram. Förändringen medför att attributet Inlärning inte får riktigt lika stor påverkan och gör att huvudpersonerna utvecklas lite mer jämt.] Begåvad [info: Detta medför att Begåvad fortfarande är värd sina 4 poäng, då att ändra dessa poäng är vanskligt för integriteten i regelsystemet. Nettoeffekten blir att en begåvad huvudperson vid varje tillfälle ges ytterligare 1 x Inlärning erfarenhet]
EXPERTISER Närstrid Tre expertiser som tidigare gav bonus har fått sin bonus ändrad, enligt följande: Fyra expertiser har fått nya eller ändrade regler, enligt följande: Skjutvapen Expertisen Nedhållande eld (sid 74) byter namn till ”Jag täcker!” och får ändrad funktion.”Regel: När initiativhandlingen Skjuta nedhållande eld används blir avdraget detsamma som vapnets rekyl.” [info: Detta då nedhållande eld har blivit en initiativhandling]
INITIATIVHANDLING: SKJUTA NEDHÅLLANDE ELD Skjuta nedhållande eld
SOCIAL INTERAKTION: SOCIAL KONFLIKT OCH ESKALERING Konfliktnivåer En part kan när som helst välja att ge sig och då räknas motparten som vinnare och kampen tar slut. Parten som ger sig anses vara försvarslös under resten av konfliktscenen. Eskalering [info: Att eskalera en konflikt har nu fått ett konkret risktagande, då ens Välmående riskerar att försämras, vilket är helt i linje med Noirs regelfilosofi] Hot Muta Handlingens art Belopp* Trösta [info: detta gör att en person faktiskt kan ge en regelmekanisk effekt när han/hon försöker trösta och stödja en ledsen eller upprörd person]
STRYPNING [info: Strypning är inte längre en skum specialmanöver med onödigt detaljerade regler som går emot Noirs vision.]
ÖDE Ödets gunstling [info: den gamla regeln var gravt felbalanserad då den inte gav något rejält kännetecken till huvudpersonen. Det enda den gjorde var att ge en fördel under spel fram till dess huvudpersonerna fick erfarenhet första gången. Nu ger kännetecknet en rejäl och definitiv effekt genom hela huvudpersonens liv] Beskydda [var: Personens uppoffring gav den efterföljande huvudpersonen 25 poäng Öde]
|
|
Senast uppdaterad ( 2007-12-01 ) |
< Föregående | Nästa > |
---|
Senaste forumsinlägg
|