Speltester och annat Skriv ut E-post
Skrivet av Patrik Hultén   
2006-09-07

Något som har varit mycket intressant att följa under utvecklingen av Noir var hur taffligt genomförda, men i grunden bra, idéer har yxats, figursågats, slipats, putsats och finslipats till följd av speltestarnas förslag och funderingarna. Anledningen till fascinationen har kanske varit att jag har varit en av speltestarna och kanske för att en inblick i en pågående kreativ process alltid är något speciellt. Jag minns de tidigaste speltesterna, då Noir i stort sett bara var ett grovutkast till ett kommande stridssystem samt någon variant av karaktärsgenerering som saknade väsentliga delar. Och visst var det en del knepiga resultat, det var ju trots allt för att rota bort sådant som vi testade spelet.

Det roligaste var nog till exempel när en gigantisk boxare sökte skydd bakom en hög sopor i en gränd samtidigt som en tanig kamrer utan vapenförmågor sköt täckande eld nedåt i gränden. Vi försökte redan från början att lägga stämning i Noir, och fick därför lite bakgrundshistorier till testerna. Boxaren hade blivit lurad på en smärre förmögenhet och hann fatt den tanige kamreren i den sunkiga gränden och skulle äntligen få sin hämnd. Men kunde inte.

Stridshandlingarna såg annorlunda ut i början, och anledningen till att boxaren inte kunde få sin hämnd var att han helt enkelt inte kunde springa fram till kamreren. Den täckande men oriktade elden var tydligen, i alla fall enligt de tidiga reglerna, alldeles för skrämmande för att boxaren skulle kunna röra sig. Sådant är numera bortpolerat och det narrativa stridssystemet är något av det roligaste jag har spelat. Faktum är att vi bytte spelsystem mitt under en pågående kampanj i Call of Chthulu, då jag blev exceptionellt trött på D20. Noir of Chthulhu var betydligt mer dödligt än vad D20 var, men det gjorde inget... Det blev snarare mer intressant. Plötsligt travade huvudpersonerna inte igenom den ryska maffiavärlden som varma knivar genom smör, och plötsligt var de tvungna att tänka efter både en och två gånger innan kastade sig in i strider.

Och nu när jag har sagt det är det kanske dags att jag presenterar mig. Jag heter Patrik Hultén men är också känd som Blaren efter min tid som hustecknare på tidningen Codex. Det är jag som ligger bakom vapenillustrationerna i Noir. Jag önskar att jag kunde skryta med lång och gedigen erfarenhet inom rollspelsbranschen, men så är inte fallet. Jag började spela rollspel 2003, och fastnade direkt. Redan samma år var jag på mitt första GothCon och mitt första LinCon och mitt första BSK. Sånt är livet. Min fru kanske inte blev så glad över att jag skaffade mig ett helt nytt, tidskrävande intresse, men hon är ändå mycket förstående. Tack vare kontakter från dessa spelkonvent (främst GothCon och LinCon) så var jag med och släppte mitt första spel, SwärjE, på våren 2004. Hursomhelst... Jag har ännu inte kunnat intressera min fru för att spela rollspel, men vi (eller jag) har ett pågående projekt om att tillföra nytt blod till rollspelshobbyn. Det har gått bra, men det kommer nog att ta ett par år till innan det ger riktigt utfall i form av nya spelare; vår son är idag två år gammal.

Diskutera den här artikeln på forumet. (2 inlägg) 

Senast uppdaterad ( 2006-09-08 )
 
< Föregående
Hem
Vad är Noir?
Produkter
Köpa Noir
Artiklar
Forum
Wiki
Team Noir
Ladda ner
Club Noir
Länkar
Bloggar





Glömt ditt lösenord?